Niklas Lundin


Niklas Lundin, 55 år, bor i Luleå, 4 vuxna barn, jobbar som IT-konsult och utbildare

Karriären började när jag som 15-åring gick med i FMCK. När jag fyllde 16 tog jag körkortet via en GK i Boden och efter det har jag kört motorcykel. I ur och skur, vinter och sommar (Fast ärligt talat så är det bara sommar nuförtiden nu när man blivit lite äldre…:-)

I det vanliga livet blev jag yrkesofficer och jobbade på LV7 i Luleå i några år varav det sista som förarutbildare på lastbil, bandvagn och mc. Det var också där min utbildning och mitt intresse för pedagogik, ledarskap, psykologi och beteendevetenskap föddes vilket har följt mig i både mitt yrkesliv och i mitt privatliv sedan dess.
När LV 7 flyttade till Boden ville jag stanna i Luleå så jag bytte bransch och blev IT-konsult och civil utbildare istället, vilket jag håller på med än i dag.

MC intresset föddes tidigt, redan från 5 års ålder drömde jag om motorcyklar och ritade oändliga laddningar med teckningar på olika hojar. Jag fick min första MC-hjälm, en röd, med skärm och visir, när jag var 7 och den hade jag när jag cyklade. Tänk på att man inte hade cykelhjälm alls på den tiden så jag var långt före redan då med intresset för trafiksäkerhet!

Från 16 års ålder så var det FMCK som gällde. I Luleåkåren som jag tillhörde då hade vi ingen lokal så vi hade våra MC 257 hemma i garagen...
…och vi bodde på hojarna, körde jämt.
Där fann jag mitt första kall, att köra mc i skog och mark och som 18-åring började jag köra enduro på riktigt på en Husqvarna WR 400 vilket jag gjorde i några år, med spridda (läs små) framgångar på klubbtävlingarna.

Några år senare upptäckte jag att det fanns något som heter Sporthoj och den kunde man köra på bana, och det intresset höll i sig i drygt 20 år. Den enda bana jag inte har kört på är Gotland, annars har jag varit på allihop i Sverige, Finland och Norge.

2005 gick jag med i SMC (Sveriges Motorcyklister) och blev sporthojsinstruktör när SMC School bildades. 2006 blev jag examinator för de nya instruktörerna och allt sedan dess har jag jobbat med MC utbildning, det blir 16 år nu i år med tusentals mil i skåpbilar och med släpvagnar farandes över hela Sverige och Finland.

2005 blev jag invald i SMC Norrbottens styrelse, 2007 blev jag invald i SMC:s Riksstyrelse och var med där i några år tills jag kände att det var på hemmaplan jag behövde lägga mitt fokus. 2013 drog min flickvän Maria och jag igång SMC Norrbottens kursverksamhet med en avrostning och en knixkurs, och i samma veva började jag köra enduro igen. 2015 körde vi också igång gruskurserna och nu i vår kör vi vår första endurokurs.
Vi kör idag sammanlagt 11-12 kurser i Norrbotten varje år, plus att vi även hjälper till på Västerbottens kurser.

På riksplanet så har mitt fokus fortsatt att vara utbildning av SMC:s instruktörer. SMC har idag drygt 400 instruktörer och 400 funktionärer som alla jobbar med att utbilda deltagare på kurser över hela Sverige. SMC levererar ca 10 000 utbildningsplatser varje år, vilket är den största MC-utbildningsorganisationen i världen efter körkortsutbildningarna.

Min roll i det hela har varit att driva och utveckla framförallt ledarskap, pedagogik och gruppsykologi vilket jag har gjort sedan 2006. Jag håller också ett antal föreläsningar varje år som handlar om både teknik och människans beteende.
Sen är jag också examinator tillsammans med ytterligare sex personer och vi examinerar ungefär 40 st nya instruktörer varje år, 30 på asfalt och 10 på grus/offroad.

Förutom detta så har jag skrivit alla våra utbildningsböcker, Råd & Riktlinjer för SMC School. Det har blivit totalt åtta stycken till dags dato där den senaste är kursen för att utbilda i Enduro. 2016 började vi arbetet med att kvalitetssäkra det här utbildningskonceptet genom att ansöka hos DVR, det tyska transportrådet.
Det tog två år och en himla massa jobb med ett helt nytt utbildningskoncept som skiljde sig ganska radikalt från det vi gjorde från 2005 - 2016. Råd & Riktlinjer Version 3 som konceptet heter är sedan 2018 certifierat med DVR:s kvalitetsstämpel.
Detta har gjort att intresset från omvärlden har gått med raketfart. Sättet att utbilda MC-förare på har gjort att SMC har fått förfrågan från flera olika länder. Förutom att ett antal EU länder vill använda konceptet så har vi fått förfrågningar från bland annat Chile. Jag har själv varit på Island och kört MC utbildning, vilket var jätteroligt.

Tack vare certifieringen så vill även polisen börja använda SMC:s koncept i sin utbildning av MC-poliser, och den nya körkortsutbildningen för MC som STR (Trafikskolorna) håller på att ta fram baseras också till stor del på SMC:s utbildningkoncept. Även de stora motororganisationerna i Europa som t ex ADAC (motsvarar ungefär NTF) men som har 18 miljoner medlemmar varav 1,5 miljoner är hojåkare, vill använda SMC:s koncept för sina utbildningar.

Just nu sitter jag i SMC Norrbottens styrelse, jag sitter även i FMCK Bodens styrelse, vilket är väldigt smidigt eftersom FMCK Boden och SMC Norrbotten sammarbetar i många frågor som har med utbildning att göra. När vi kör FMCK utbildningar så är det SMC:s instruktörer som utbildar. När det är SMC som ska hålla gruskurser och så kallade Avrostningar så är det FMCK Boden som är arrangör. FMCK Boden och SMC har för övrigt precis skrivit ett gemensamt avtal med FM om att använda skjutfältet för all form av kursverksamhet, både med gröna och civila hojar.

Ja, jag håller på med många saker, jag tycker om att driva frågor, jag tycker om att utveckla och jag har lyckats bra under många år i flera organisationer. Jag tror att jag kan bidra med en del nyttiga erfarenheter även i FMCK som riksorganisation. Detta kräver dock många människor som är både villiga och intresserade av utveckling, en ensam människa kan inte göra detta själv.


Med vänlig hälsning!
/Niklas Lundin
Vice Kår C FMCK Boden

Md fmck journalen nr1.2021 framsida
Nyheter via RSS
Levererat av MyClub